Uleiul de măsline este asociat cu scăderea riscului de demență. Cât ar trebui consumat

Aproximativ 5,8 milioane de oameni din SUA suferă de demență, iar aceste cifre se așteaptă să mai crească. Cazurile de demență cresc în toată lumea, iar specialiștii caută soluții pentru a reduce riscul. Un nou studiu a legat uleiul de măsline de o mai bună funcționare a creierului.Uleiul de măsline îmbunătățește funcția creierului FOTO Pexels

Uleiul de măsline îmbunătățește funcția creierului

Demența este o afecțiune complicată care are probabil mai multe cauze. Un nou studiu sugerează că o simplă schimbare a stilului de viață poate ajuta la reducerea riscului de a muri din cauza demenței: includerea uleiului de măsline în dietă.

Studiul, care a fost realizat de cercetătorii de la Universitatea Harvard și prezentat la conferința Nutriție 2023 a Societății Americane pentru Nutriție, a constatat că cei care au folosit ulei de măsline în locul condimentelor precum margarina și maioneza aveau un risc mai mic de a muri din cauza demenței.

O jumătate de lingură de ulei pe zi, suficientă

În cadrul studiului au fost analizate datele despre alimentație și sănătate a 60.582 de femei și 31.801 de bărbați. Niciunul nu aveau boli cardiovasculare și cancer la începutul studiului. De asemenea, au fost analizate înregistrările de deces. Pe parcursul unei urmăriri de 28 de ani, 4.749 de persoane au murit de demență.

Cercetătorii au descoperit că consumul a mai mult de șapte grame pe zi de ulei de măsline (sau aproximativ o jumătate de lingură) a fost asociat cu un risc mai scăzut cu 25% de a muri de demență, comparativ cu persoanele care nu au consumat niciodată sau rareori ulei de măsline. Oamenii de știință au descoperit, de asemenea, că schimbarea a o linguriță de margarină sau maioneză cu o cantitate echivalentă de ulei de măsline pe zi a fost asociată cu o scădere cu până la 14% a riscului de a muri de demență.

La adulții din SUA, consumul mai mare de ulei de măsline a fost asociat cu un risc moderat mai scăzut de demență fatală, indiferent de calitatea dietei”, au concluzionat cercetătorii. „Creșterea aportului de ulei de măsline în locul margarinei și maionezei reprezintă o strategie potențială de reducere a riscului de mortalitate prin demență”.

Uleiul de măsline nu e suficient singur

Este important de remarcat că studiul nu a constatat că uleiul de măsline singur reduce riscul de a muri din cauza demenței. În schimb, a găsit o legătură între persoanele care au consumat mai mult ulei de măsline și un risc mai scăzut de a muri din cauza acestei afecțiuni.

Uleiul de măsline este bogat în compuși antioxidanți, cum ar fi polifenolii și vitamina E, despre care se știe că combat stresul oxidativ”, spune dieteticianul Scott Keatley, coproprietar al Keatley Medical Nutrition Therapy, pentru Yahoo Life. „Stresul oxidativ este un factor cheie în patogeneza mai multor tulburări neurodegenerative, inclusiv boala Alzheimer, care este cea mai comună formă de demență. Din această perspectivă, descoperirile studiului au sens: antioxidanții din uleiul de măsline ar putea ajuta la protejarea creierului prin reducerea stresul oxidativ și inflamația”, a completat el.

Ajută la sănătatea cardiovasculară

Uleiul de măsline conține o mulțime de acizi grași mononesaturați, care sunt legați de sănătatea cardiovasculară și de sănătatea creierului, spune dieteticianul Deborah Cohen, profesor asociat la departamentul de științe clinice și preventive ale nutriției de la Rutgers School of Health Professions, pentru Yahoo Life. „Uleiurile vegetale – soia, floarea soarelui, arahide – și margarina, pe de altă parte, conțin în principal acizi grași polinesaturați; untul și uleiurile de cocos conțin mai mulți acizi grași saturati”, spune ea.

Unii compuși antioxidanți din uleiul de măsline pot traversa bariera hemato-encefalică, având potențial un efect direct asupra creierului”, spune autorul principal al studiului și dieteticianul înregistrat Anne-Julie Tessier, cercetător postdoctoral la Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Nu este singura soluție

Dar experții avertizează să nu se creeze impresia greșită că uleiul de măsline este singura soluție pentru prevenirea demenței. „Este greu de crezut că un singur produs alimentar poate influența substanțial sănătatea generală a creierului”, spune Dr. Amit Sachdev, director medical în departamentul de neurologie de la Universitatea de Stat din Michigan, pentru Yahoo Life. „Este mai probabil ca stilul de viață și alegerile dietetice să facă diferența”, mai spune Sachdev.

Cu toate acestea, Sachdev observă că dieta are un impact mare asupra sănătății creierului, în special asupra sănătății vaselor de sânge din creier. „Problemele vaselor de sânge duc la accidente vasculare cerebrale și modificări ale substanței albe, care pot provoca simptome de demență”, explică el.