O persoană care emană căldură și are mereu cu un sfat bun pregătit, Georgiana își propune să dea mai departe compasiune, curaj și bucuria de a trăi. Proiectele ei prind viață din postura de psiholog organizațional, terapeut și autor și ne deschid oportunități de învățare, de vindecare și de creștere.
Ești creatoarea cursului de educație emoțională pentru copii din România, autoarea cărții Exerciții de Fericire | Gânduri fără Justify, lansând până în prezent o serie de proiecte de suflet. Cum faci să ții ritmul?
G. S.: Cred că ceea ce aducem prin munca noastră este o resursă semnificativă a vieții noastre și sunt convinsă că această energie – să-i spunem așa, este un magnet pentru și mai multe ocazii de exprimare, de inspirație și de creativitate. E o vorbă biblică, cum că cei ce au vor mai primi și celor ce nu au li se va lua, și așa îmi traduc eu felul în care, uneori, îmi gestionez activitatea.
Cursul C.R.E.S.C. pentru copii mi-a adus foarte multă energie de-a lungul anilor, pentru că a generat rezultate și soluții familiilor. Am cutreierat lumea predând acest curs și învățând continuu pentru a putea răspunde situațiilor pe care le întâlneam în grupele mele. Învățarea continuă mă alimentează și mă determină să dau mai departe ceea ce am deprins din formările mele.
Care este povestea din spatele programului C.R.E.S.C® – Curs de Relaționare Emoțională și Spirituală pentru Copii? Ce te-a determinat să construiești un astfel de proiect?
G. S.: Fiica mea avea patru-cinci ani atunci când am început eu să caut modalități de a o „antrena” în (re)cunoașterea emoțiilor. Am început simplu: să mângâiem scaunul atunci când se lovea de el și astfel să înțeleagă empatia, să inițiez schimbul de jucării între copii pentru ca ea să se bucure de diversitate și să înțeleagă ce înseamnă a împărți, fără a deține, neapărat, să respirăm și apoi să ne scuturăm tare, tare mânuțele și picioarele, pentru a lăsa nervișorii să iasă din corp. După o vreme, aveam deja niște practici și când educatoarea ei m-a invitat să vorbesc la grădiniță despre joaca noastră de acasă, mi-a venit ideea să fac acest curs pentru copii mai mari.
Copiii care veneau la o grupă, obligați de părinți, când plecau, întrebau când pot să facă din nou cursul. Din 2019 am început să formez și instructori pentru cursul CRESC, pentru că nu mai reușeam să ajung în toate orașele în care eram invitată.
Îmi place să spun despre CRESC că e pentru copii ca un ou cu surprize – cuprinde atât de multe noțiuni importante și-i conduce prin atâtea stări! Se cunosc pe sine, își identifică emoțiile, sufletul, află despre stima de sine, succes, împlinire, intuiție, decizii și menținerea încrederii în sine. Cred tare mult că e vital ca toți copiii să aibă acces de cât mai timpuriu la educație emoțională, la a-și identifica emoțiile, gândurile, trăirile, și a ști să le comunice și să le gestioneze, pentru a crește apoi adulți capabili de relații sănătoase.
Care sunt cele mai mari provocări ale părinților din România?
G. S.: Cred că sunt două importante – una ar fi cum faci față la avalanșa de informații venite din toate mediile, informații care pun presiune pe tine, ca părinte, te fac să-ți pui întrebări, să ai dubii – „fac bine ceea ce fac?”, „aș fi putut alege altfel?”, „era asta cea mai bună soluție?”; a doua ar fi să îți poți crea coconul tău împreună cu copilul, să filtrezi informațiile și să îl înveți cu dragoste, cu blândețe, cu răbdare despre ce e valoros și important – să știe să-și arate emoțiile, de pildă, ca mai apoi să aibă relații sănătoase cu cei din jur, valorizându-se și valorizând.
Și ar mai fi ceva – să fim conștienți de limitările noastre individuale, să nu le transmitem și lor: competitivitatea prost înțeleasă, tendința de a face pe plac tuturor, frica de lucruri noi. Cu cât ne cunoaștem mai bine pe noi înșine, cu atât putem fi părinți mai buni.
Care sunt principalele lucruri pe care să le aibă în vedere cei care aleg să devină părinți?
G. S.: Educația continuă și investiția în binele propriu este, cred eu, cel mai inspirat mod de viață pentru un adult și cu atât mai mult, pentru un adult care devine părinte. Copiii noștri primesc o extra-informație atunci când sunt prezenți la transformările noastre, când ne văd evoluția, parcursul realizării unui scop, a unei formări, când ne expunem vulnerabilitățile și ne vindecăm de greutăți și ne îmbunătățim viața.
Ce beneficii există atunci când copiii transmit și înțeleg corect propriile emoții?
G. S.: Emoție înseamnă mișcare – (lat. motere – a te mișca, e – a te simți determinat să te miști) și vă propun să ne imaginăm că un șofer se urcă într-o mașină performantă și pornește la drum. Dacă nu avem educația de a ne cunoaște și înțelege emoțiile, vom reacționa la stimulii exteriori: vom opri când cei din jur ne-o vor cere, vom merge cu viteza celor din jur, adaptați condițiilor impuse de exterior. Din acest motiv – lipsa educației emoționale, mulți adulți se trezesc astăzi în roluri care nu le servesc, în situații care îi îngreunează și în activități profesionale care nu-i reprezintă.
Mai multe detalii despre Georgiana Spătaru și proiectele ei, găsiți pe exercitiidefericire.ro.